Układ kierowniczy samochodu to jeden z kluczowych elementów w całym pojeździe. Jego prawidłowe funkcjonowanie zapewnia sprawną i płynną jazdę. Zastanawia Was, jak jest zbudowany? Sprawdźcie ten artykuł! Zapraszamy!
Układ kierowniczy składa się z trzech podstawowych elementów. Zalicza się do nich m.in.:
Kolumna kierownicy to dwuczęściowy wał, który łączy kierownice z kołami za pośrednictwem przekładni. Jest ustawiona pod kątem do poziomej osi auta. Dwuelementowa budowa gwarantuje niezawodność nawet w przypadku stłuczek i wypadków, chroniąc kierującego przez poważnymi uszkodzeniami.
Jednak, aby wprawić koła w ruch, potrzebna jest także przekładnia kierownicza. To ona odpowiada za przełożenie siły skrętu kierownicy na skręt kół. Wyróżnia się kilka typów przekładni m.in.: przekładnie zębatkowe, ślimakowe oraz śrubowo-kołowe.
Z kolei mechanizm zwrotniczy to drążki oraz dźwignie, które łączą koła. Dzięki utrzymaniu połączenia opony poruszają się płynnie, jednak bez poślizgu, także podczas jazdy po łuku.
W najprostszym ujęciu układ kierowniczy w samochodzie sprawia, że koła kręcą się zgodnie z ruchem kierownicy. Bez sprawnego układu nie byłoby możliwe jechać po określonym torze jazdy, jest to zatem główny ster całego pojazdu, odpowiedzialny za utrzymanie kierunku jazdy.
Co więcej, układ kierowniczy tłumi drgania, jakie powstają podczas jazdy na wyboistej drodze, a także pozwala zachować wyznaczony tor nawet w ciężkich warunkach. Są to bardzo odpowiedzialne zadania, stąd warto mieć świadomość, że nawet najmniejsza awaria tych elementów zagraża bezpieczeństwu na drodze.
Jeśli zauważycie, że w Waszym aucie układ kierowniczy zaczyna szwankować, zachęcamy do kontaktu i umówienia wizyty w naszym zakładzie. Od wielu lat zajmujemy się naprawami tego typu usterek, a dzięki doświadczeniu jesteśmy w stanie szybko zdiagnozować problem, a także skutecznie go wyeliminować. Zapraszamy!