Przekładnie kierownicze typu listwowego. Kilka słów o maglownicach

naprawa samochodu

Sprawny układ kierowniczy to warunek bezpiecznej jazdy oraz precyzji przy wykonywaniu poszczególnych manewrów. Elementem, który daje możliwość zmiany ruchu koła kierownicy na odpowiednie położenie kół, jest przekładnia kierownicza. Ponieważ często jest poddawana dużym obciążeniom, a podczas pracy narażona na działanie różnych czynników zewnętrznych, jej poszczególne części mogą ulegać zużyciu, co zwykle prowadzi do usterek skutkujących problemami podczas prowadzenia samochodu. Sposobem na przywrócenie prawidłowego działania jest wykonanie regeneracji maglownicy. Przyjrzyjmy się, bliżej jej roli oraz sprawdźmy, jak można dokonać naprawy.

Jak jest zbudowana maglownica i jaka jest jej funkcja? 

Zadaniem maglownicy jest zmiana ruchu obrotowego kierownicy na ruch prostoliniowy zębatki, a więc listwy z uzębieniem współpracującym z kołem zębatym tzw. zębnikiem umieszczonym na końcu kolumny kierownicy. Wzdłużne przesunięcie zębatki powoduje przemieszczenie drążków kierowniczych. Ruch ten za pośrednictwem ramienia zwrotnicy jest przenoszony na kąt jej skręcenia, a tym samym odchylenie płaszczyzny obrotu koła od kierunku jazdy. Sama maglownica składa się z obudowy, wewnątrz której przemieszcza się listwa zębata połączona na końcach z drążkami kierowniczymi. Miejsca, gdzie wychodzą one z obudowy, są chronione gumowymi harmonijkowymi osłonami, których rolą jest powstrzymywanie zanieczyszczeń mogących dostać się do wnętrza przekładni. Zębnik powodujący przesunięcia zębatki jest łożyskowany i również zabezpieczony specjalną osłoną.

Na czym polega regeneracja maglownicy? 

Najczęstszą przyczyną niesprawności maglownicy jest korozja pojawiająca się na listwie, a także jej zużycie przez ścieranie się i odkształcania metalu. Jest to często spowodowane przerwaniem lub zsunięciem się osłon oraz uszkodzeniem uszczelnień, co skutkuje wyciekiem smaru i zwiększeniem tarcia przyspieszającym zużycie. Przyczyną problemów może być awaria łożysk. W ramach naprawy niezbędne jest zwykle szlifowanie zębatki, co pociąga za sobą niewielkie zmiany jej rozmiarów skutkujące koniecznością zastosowania podwymiarowych elementów podpierających oraz prowadzących i uszczelniających dla wyeliminowania luzów.

Wróć do bloga